Digi Road Map, askel 1 on hallituksen heiniä

21.01.2019

Hallitus on vastuussa siitä, että organisaatiolla on resurssit ja tiekartta, jolla nykyaika otetaan haltuun. Osaaminen ja organisaatio  ovat muutoksessa, mutta miten muutos tehdään ja viestitään selkeästi? Mitä hallituksen tästä pitää ymmärtää? 

Olen tavannut yritysjohtoa ja hallitusjäseniä digiasioissa ja yrittänyt parhaani mukaan viitoittaa johdonmukaista tietä tulevalle. Helppoa se ei ole ja syykin on selvä. Hyvin harvoin yrityksissä ymmärretään, mitä digitalisaatio merkitsee ja miten siihen pitää suhtautua. Lyhyesti, hallituksista puuttuu asian osaaminen ja digi nähdään toimivankin johdon silmin kapea-alaisesti jonkinlaisena hankkeena, joka alkaa ja päättyy, sillä on budjetti ja sijoitetulle pääomalle saadaan mitattavaa tuottoa. Tyypillisesti digi nähdään työkaluina, markkinointiponnistuksena, somena, ohjelmistoprojektina tai jonkun yksittäisen prosessin tehostamisena. Toimiva johto raportoi hallitukselle projektin etenemisestä ja kaikki on kunnossa?

Ei ole. Digiaika antaa mahdollisuuden luoda asiakaskokemus uudelle tasolle ja se, joka tälle tielle lähtee, huomaa aika nopeasti, että kyse on vuosien edessä olevasta työstä, jolla ei ole päätepistettä. Asiakaskokemuksen tärkeimmät palaset ovat liiketoimintakonseptin ja myyntiprosessin uudelleen muotoileminen. Tekemisen seurauksena osaaminen ja yhteistyön kulttuuri kasvaa ja organisaation kyvykkyys muotoilla itsensä yhä uudelleen on lopulta ainoa kilpailuetu, joka kantaa tulevaan. Ja tästä digissä on kysymys. Keskikokoisen yrityksen on syytä varata satojatuhansia rahaa seuraavien vuosien aikana kyvykkyyden kasvattamiseen, oikeita asioita tekemällä. Vuonna 2019 täytyisi hallitustasolla ymmärtää, mistä digissä on kyse. Polku, joka jokaisen yrityksen edessä on, on hyvin identtinen, alla sen tärkeimmät askeleet: 

1. Hallitukseen kokonaisvaltaista "digitransformaation" osaamista

2. Liiketoimintakonseptin muotoileminen käyntiin 

3. Uuden konseptin myyntiprosessi (ostoprosessi) nykyaikaan

4. Organisaatiorajojen purkaminen (myynnin tehot rakentuvat monen osaajan yhteistyönä) 

5. Oma kyvykkyys ja tarvittavat ulkoiset resurssit

Koulutukset ja työpajat kulkevat rinnan muutoksen jokaisessa vaiheessa ja koskevat kaikkia yrityksen henkilöitä. Johtaminen, osaaminen, muotoilun prosessi, nykyaikaista tekemistä tukeva organisaatio ja kilpailukykyinen kulttuuri syntyvät vakiomuotoisella tekemisellä. 

Siitä näet kuvan tällä sivulla Koti



Heikki Halme, 040-590 1741
heikkihalme@msn.com
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita